بررسی بازی نگهبانان کهکشان|Marvel’s Guardians of the Galaxy
معرفی بازی Marvel’s Guardians of the Galaxy
اسکوئر انیکس (Square Enix) پس از شکست بازی Avengers در سال گذشته، توانسته است موقعیت خود را با ساخته جدید خود یعنی بازی نگهبانان کهکشان مارول ثابت کند. این بازی ازنظر داستان بسیار قوی و خوب پیادهسازی شده است، بازی ارزش بازی کردن را دارد و یک تجربه هیجانانگیز است. از نقاط قوت این بازی فراوانی داستانها، دیالوگهای خوب و مبارزات فوقالعاده است که آن را بهعنوان یکی از بهترین بازیهای مارول تا به امروز قرار میدهد.
قطعاً بازی «محافظان کهکشان مارول» برای تمام افرادی که علاقهمند به سبک بازیهای اکشن و ماجراجویی در فضا هستند، یک محصول عالی و متفاوت است. به شما اطمینان میدهیم، تقریباً از هر لحاظ نسبت با بازی «انتقامجویان 2020» تفاوت دارد و پیشرفت قابلتوجهی کرده است.
برند مارول در دنیای سینما و تلویزیون موفق بوده، همچنین در صنعت بازی هم با عناوینی همچون اسپایدر من توانست نظر کاربران را جلب کند. دهه 2000 مملو از ساخت و انتشار بازیهای متفاوت بود و پس از مدتها بالاخره اسکوئر انیکس بازی را معرفی کرد که همه ما در انتقام جویان مارول منتظر آن بودیم . همانطور که میدانیم، بازی انتقام جویان پس از گرفتار شدن در باگها، گیم پلی تکراری و طراحی ضعیف نتوانست به تبلیغات خود ادامه دهد.
دقیقاً به دلیل شکست انتقامجویان بود که وقتی یک بازی ویدیویی اقتباسی از نگهبانان کهکشان اعلام شد، مخاطبان (ازجمله خود ما) با بدبینی به آن نگاه میکردیم. پس از اتمام بازی در مدتزمان 14 ساعت، بسیار خوشحالیم که بگویم Square Enix و توسعهدهنده Eidos Montreal نظر ما را تغییر داد و بازی Guardians به بهترین شکل توانست نظر ما را جلب کند.
داستان بازی نگهبانان کهکشان
داستان بازی را میتوان یک از نقاط قوت بازی نگهبانان کهکشان دانست. این ویژگی را شاید بتوان در سه جمله خلاصه کرد.
- یکی از بهترین داستانهای مارول تاکنون
- گزینههای گفتگو مسیرهای داستانی منحصربهفردی ایجاد میکنند
- دیالوگ بهخودیخود سرگرمکننده و بهخوبی نوشتهشده است
برخلاف Avengers که ترکیبی از حالتهای تکنفره و چندنفره بود، Guardians of the Galaxy فقط یک تجربه آفلاین است (و به نظر ما برای آن بهتر است). Eidos Montreal با چشمپوشی از نیاز به بخش چندنفره، توانسته است بیشتر وقت خود را بر روی توسعه یک داستان دوستداشتنی متمرکز کند که شما بهسادگی نمیخواهید آن را کنار بگذارید.
وقتی بازی شروع میشود، گروه بازی ما هنوز در مراحل ابتدایی خود است. این باند که بهعنوان یک گروه سهنفره متشکل از استار-لرد (پیتر کویل)، راکت و گروت شروع به کارکرده است، اخیراً به دو سرباز جدید اجازه داده است که به نیروهای خود بپیوندند. درکس ویرانگر و گامورا (که اغلب بهعنوان مرگبارترین زن کهکشان شناخته میشود).
در فصلهای ابتدایی بازی، نگهبانان در بهترین حالت یک دسته فرسوده و بدون هدف هستند که تنها هدفشان پول درآوردن از هر راهی است! آنها جایی برای رفتن ندارند تا زمانی که با سپاه Nova مواجه میشوند. زمان زیادی نمیگذرد که نگهبانان باقدرت شومی برخورد میکنند که میتواند کهکشان را در یکچشم بر هم زدن کاملاً نابود کند.
ما نمیخواهیم داستان بازی را موبهمو برای شما بازگو کنیم، اما معتقدم که بازی نگهبانان کهکشان بهترین داستان را در بین بازیهای مارول تا به امروز دارد.
اما احتمال زیادی هم وجود دارد که داستان بازی شما با ما متفاوت باشد! دقیقاً مانند بازیهای شرکت Telltale در قدیم، انتخابهای شما تأثیر زیادی در روایت داستان بازی دارد، با برخی از تصمیمهایی که میگیرید توانایی باز کردن (حتی عدم نمایش) بخش داستانی خاص رادارید. اسم نمیبریم، اما تیتراژ بازی برای ما مشخص کرد که بر اساس نحوه بازی کردن و انتخابهایمان، نتوانستهام با یک شخصیت خاص در بازی برخورد کنیم.
انتظار نداشته باشید که جزئیاتی بهاندازه چیزی که در بازی Detroit: Become Human مشاهده کردید، داشته باشید. اما مطمئن باشید که در اینجا مسیرهای انشعابی داستان بهاندازه کافی وجود دارد که حداقل ساخت یک نسخه دیگر از بازی Guardians of the Galaxy را تضمین میکند.
از همان ابتدا، شما تشویق میشوید که در بازی نگهبانان کهکشان شروع به کاوش و جستجو کنید. با انجام این کار، از اتفاقات قبلی داستان بازی و همچنین شخصیت کاراکترهای بازی، بیشتر آشنا میشوید. همچنین با گشتوگذار میتوانید لباسهای جدید برای اضافه شدن به کمد لباس گروه پیدا کنید و شخصیسازی کاراکتر موردعلاقه خود را انجام دهید.
با پیدا کردن هر آیتم زمانی که به میلانو برمیگردید (مرکز، خانه و سفینه فضایی گروه) گفتگوهای جدیدی باشخصیتهای دیگر باز میکنید.
این مکالمات شاید در نگاه اول سطحی به نظر بیایند ولی بهشدت جذاب هستند. بهعنوانمثال یک مکالمه باراکت در بازی وجود داشت که به پیشینه او پرداخت و با انجام این کار، نهتنها بسیاری از شخصیت و تواناییهای فعلی او را توضیح داد، بلکه احساس میکردیم که پیوند بین او و استار لرد بسیار قوی است.
درحالیکه انتقامجویان شمارا مجبور میکرد که دائماً بین شخصیتهای مختلف سوئیچ کنید، Eidos Montreal تصمیم گرفت که بازیکن تنها با کاراکتر پیتر کویل حرکت کند. درحالیکه ممکن است طرفداران دیگر کاراکترهای Guardians در ابتدا ناامید شوند، اجازه دهید به شما اطمینان دهیم که حضور آنها همچنان به همان اندازه شخصیت اصلی در طول بازی احساس میشود.
درست مانند فیلم، این نگهبانان دائماً با یکدیگر سروکله میزنند، درباره دنیای اطراف خود نظر میدهند و جزئیات سوءاستفادههای گذشته را شرح میدهند. بهندرت در این بازی یکلحظه سکوت وجود دارد، اما این به شما کمک میکند که احساس کنید بخشی از یک گروه زنده و نفسگیر هستید که در حین کار با یکدیگر آشنا میشوند. در پایان بازی، احساس خواهید کرد که آنها را بهاندازهای میشناسید که گویی جزئی از خانوادهتان بودهاند!
این فقط خود نگهبانان نیستند که در بازی فرصت درخشش دارند، زیرا بازی دارای تعداد زیادی شخصیت ثانویه است که از کمیکها بیرون کشیده شدهاند. چهرههایی مانند سگ فضایی و آخوندک ازجمله آنها هستند که به زیبایی در داستان بازی قرارگرفتهاند.
گیم پلی بازی نگهبانان کهکشان
- ترکیبی از مکانیکهای استراتژی تیراندازی و real-time
- شما نگهبانان دیگر را در طول مبارزه هدایت میکنید
- ممکن است گاهی اوقات مبارزات کمی شلوغ و آشفته باشد
درحالیکه میتوانم بهراحتی به نکات قوت بخش شخصیتها و خط داستانی بازی ادامه بدهم، اما هیچ بازی نمیتواند بهتنهایی با روایت داستانی خوب موردتوجه قرار بگیرد. Eidos Montreal توانسته است گیمپلی را تقریباً بهاندازه کات سینها لذتبخش کند. مبارزات بازی کمی بیشازحد آشفته و فاقد جزئیات موجود در سایر اجزای بازی است، اما هنوز موارد زیادی برای لذت بردن وجود دارد.
نبرد نگهبانان به شکل یک نزاع دستهجمعی است که مکانیکهای استراتژی و تیراندازی درآنواحد بهخوبی پیادهسازی شده است. هنگامیکه دشمنان نزدیک هستند، Star-Lord میتواند آنها را با چند مشت و لگد نابود کند. یا اینکه از راه دور، Star-Lord میتواند با مواد منفجره خود برای از بین بردن دشمن استفاده کند.
زمانی که به واسطه شلیک زیاد حرارت اسلحه شما بالا میرود امکانی به شما میدهد که بتوانید با یک شلیک انفجاری، همزمان اسلحه خود را ریلود کنید. این امکان به بازیکن اجازه میدهد تا با شلیکهای سریع بهسرعت موقعیت خود را در نبرد بدست بیاورد.
جاخالی دادن در مبارزات به روشی شبیه به انتقام جویان عمل میکند، و جدای از چند فن مبارزه سریع که در طول نبرد تنبهتن میبینید، واقعاً هیچ شکلی از سیستم ضد حمله وجود ندارد. البته، کنترل Star-Lord تنها بخشی از مبارزه است. درواقع شما علاوه بر کنترل کاراکتر اصلی باید مراقب کارهای همتیمیهای خود نیز باشید.
اگر کاراکترهای دیگر را به حال خود رها کنید، بهسادگی با سرعت و توانایی خود به دشمنان حمله خواهند کرد. در این میان شما بهعنوان رهبر آنها، این توانایی رادارید که با انتخاب چند حرکت خاص، توجه آنها را به دشمنان خاص معطوف کنید. در هر زمان میتوان از این دستورات برای خارج کردن خود از درگیریها استفاده کرد.
با ادامه و پیشرفت بازی، مشخص میشود که سطحی از استراتژی در نحوه تماس و ارتباط باهم گروهیهای خود وجود دارد که میتوانید با ترکیب این استراتژیها کنترل اوضاع را در دست گرفت و نتیجه متفاوتی را به دست بیاورید. بهعنوانمثال، Groot میتواند چندین دشمن را بهطور همزمان با شاخههای خود به دام بیندازد و آنها را کاملاً در موقعیت دریافت یکی از نارنجکهای Rocket قرار دهد.
کشف و استفاده از استراتژی ترکیبی جدید، با ادامه بازی و باز شدن حرکتهای ویژهتر قابلدسترس است. این ویژگی تا پایان بازی ادامه دارد و باعث میشود نبردهای نگهبانان از یکنواختی خارج شود و بازی را تا آخر سرگرمکننده نگه میدارد.
درواقع، گیم پلی بازی بهطور ذاتی با پیشرفت داستان مرتبط است. باگذشت زمان بیشتر متوجه خواهید شد که Guardians بهعنوان یک گروه مبارزه میکنند نه بهصورت انفرادی.
در لحظاتی که نبرد کمی بیشازحد داغ و پرهیجان میشود، بازیکن میتواند بقیه گروه را صدا کند تا باهم صحبت کنند. در این لحظه نگهبانان Star-Lord را احاطه کرده و به او اطلاع میدهند که در مورد وضعیت فعلی خود چه احساسی دارند. این به شما بستگی دارد که بهطور کامل به آنچه میگویند گوش کنید و با انتخاب گزینه مناسب به آنها پاسخ دهید.
اگر پاسخ درست را انتخاب کنید، کل گروه انرژی میگیرند! در این لحظه یک آهنگ دهه 80 بهطور تصادفی از پخشکننده نوار کاست Star-Lord انتخاب میشود تا هیجان را بالا ببرد و به مبارزه خود ادامه دهند. در بیشتر موارد، این آهنگها واقعاً به فضای نبرد حس هیجان اضافه میکنند.
گرافیک و عملکرد بازی نگهبانان کهکشان
- سبک هنری بازی خیرهکننده است
- شخصیتها جزئیات فوقالعادهای دارند
همانطور که احتمالاً از تصاویر میتوانید متوجه شوید، Guardians of the Galaxy ازنظر جلوههای بصری، یک بازی زیبا است. از طراحی شخصیتها گرفته تا سیارههای رنگارنگی که در طول داستان از آنها بازدید میشود، واضح است که این عنوان برای توسعهدهندگان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باعلاقه روی جزئیات بازی کارکردهاند.
در طول انجام بازی چندین بار برای دیدن و تحسین مناظر خارقالعاده و خیرهکننده، بازی را متوقف کردیم! جلوههای بصری که سیارات و کهکشان ارائه میکنند بسیار خیرهکننده است. حتی سیاره غمانگیز Knowhere مملو از چراغهای نئونی چشمنواز و مجموعهای از غرفههای بازار با جزئیات فراوان برای کاوش است.
در بازی هیچ لحظه کسلکنندهای وجود ندارد و در تمامی مراحل چشمان شما محو تماشای جلوههای زیبا و گرافیک بالای بازی میشود.
با اجرای بازی روی PS5، متوجه شدیم که جزئیات شخصیتها بیشتر از چیزی بود که قبلاً دیدیم. حرکات پیتر کویل و گامورا بهطور خاص واقعگرایی بالایی دارد و به بهترین شکل به محیط واکنش نشان میدهند. متأسفانه این جزئیات در کلیت بازی مشاهده نمیشود.
حتی با دسترسی زودهنگام به آپدیت بازی Guardians of the Galaxy برخی از لبههای محیط ناهموار است و برخی از بافتها کیفیت لازم را ندارند. شخصیتها بعضی وقتها روی سطوح گیر میکنند و در چند مورد نادر، لبها هنگام صحبت کاملاً با دیالوگ مطابقت نداشت؛ اما در طول بازی هرگز افت نرخ فریم را مشاهده نمیکنید و هیچیک از مشکلات فنی بر روی لذت بردن از بازی تأثیر ندارند.
نقاط قوت بازی Guardians of the Galaxy
- روایت داستانی بسیار هیجانانگیز
- سیستم مبارزات سرگرمکننده و متنوع
- گرافیک بسیار بالا
- موسیقی عالی
- دیالوگهای متناسب اتمسفر بازی
نقاط ضعف بازی Guardians of the Galaxy
- تنوع کم دشمنان
- طراحی ضعیف انیمیشن ضربات تمامکننده مبارزات